Серед важливих питань, якими займається корекційна педагогіка є розробка ефективних шляхів подолання порушень, які належать до спектру аутистичних розладів у дітей. Труднощі, які зустрічаються в роботі з аутивийчними дітьми обумовлені первазивними ознаками дизонтогенезу психічної сфери та екстраполюються на соціальний, особистісний та комунікативний аспекти її виховання. Спотворений психічний розвиток дитини (Лео Каннер, В.В. Лебединський) детермінував невизначеність підходів до розробки шляхів подолання спектру аутистичних порушень у дітей, підлітків та дорослих, тим самим мобілізу-ючи науково-практичну думку суспільства до дискусії, щодо можливостей дітей з діагнозом "аутизм" до критеріїв соціальної компетентності, когнітивної інтеграції, професійної реалізації, особистішої орієнтації, якості життя тощо.
Фахівці всіх рівнів доклали чимало зусиль визначити одну стратегічну лінію особливостей психічного дизонтогенезу, проте сама "первазивність" означає всебічне спотворення психічної структури дитини аутистичними рисами, і тому в лінійному плані вирішення проблеми подолання порушень стає неможливим. Соціальний контекст порушень представляє систему депривацій поліморфними ознаками страждань дитини від непорозуміння з оточуючим світом. Іншими словами, між дитиною і її соціальним оточенням, незалежно від волі цих двох онтогенетично пов'язаних світів, створюються складні конфронтуючі передумови конфлікту, який значно послаблює життєву енергію до співіснування, стає способом та сенсом життя, блокує можливості розвитку та корелюєть-ся з якістю життя аутичної людини та її близьких.
Нашими дослідженнями, спрямованими на вивчення особливостей якості життя членів сімей, які виховують ди-тину-інваліда, встановлено, що рівень тривожності, глибина переживань, прояви негативних емоцій найбільше зустрічаються в родинах де є аутична дитина. Для порівняння серед виділених нами 10 типів родин — на 7 місці ті, що виховують розумово відсталу дитину, а на другому — з дитячим церебральним паралічем.
Разом з тим, світові та вітчизняні досягнення в області подолання аутизму підтверджують ефективність подолання аутистичних порушень за умови створення спеціальних, комплексних підходів до вивчення (діагностики), навчання, виховання та корекції розвитку аутичних дітей. Видатний дослідник проблем розвитку дітей Л.С. Виготський про роль самого порушення в перебудові механізмів реалізації психічної діяльності в процесі формування "обхідних шляхів "писав так: "Основний факт з яким ми зустрічаємся в розвитку, ускладненого дефектом, визначається подвійною роллю органічного недоліку в процесі цього розвитку та формування особистості дитини. З одного боку, дефект є мінус, обмежен ня, слабкість, зниження розвитку; а з іншого — тільки тому, що він створює труднощі, стимулюється підвищений, потужній рух уперед."
На основі методологічного положення Л.С. Виготського, яке він сам вважав центральним в корекційній педагогіці про те, що окремий дефект створює стимули для реалізації компенсаторних заміняючих, надбудівних та вирівнювальних процесів у розвитку і поведінці дитини, ми визначили наступні засади в системно-синергетичній роботі з аутичними дітьми.
Особливості процесу вивченнядитини
1.СКЛАДАННЯ ДІАГНОСТИКО-ПРОГНО-СТИЧНОЇ КАРТКИ ДИТИНИ.
Зони:актуальний стан психічних функцій, можливий /найближчий/стан психічних функцій.
Завдання: вербальні, невербальні.
Реагування:добровільне, примусове, індиферентне.
Активність:ініціатива, інтерес до співпраці з дорослим, польова поведінка.
Самостійність:визначити сферу можливої самостійності.
Чимзамінює: виконує запропоноване завдання, чи замінює власними діями, або пропонує його вислухати.
Діяльність:фіксація мети, мотивів, процесуальних дій дитини.
Афекти:описати особливості проявів.
Рівень збережених функцій:які саме психічні функції спрямовують поведінку та діяльність дитини на негативні, або позитивні тенденції.
Характеристикапогляду: напрямок погляду, фіксація, тривалість.
Характеристика міміки:Збережена, жива, відповідна емоційному стану.
Характеристика пантоміміки:поза та рухи дитини, афективна насиченість рухів. Стереотипії. Причина виникнення стереотипій.
Вплив допомоги:Звертається за допомогою, проявляє агресію, продуктивно використовує допомогу.
2.ПРОГНОСТИЧНА ЧАСТИНА
Напрямок корекції: Відповідно до положення Л.С. Виготського про первинні та вторинні порушення розвитку визначити корекційне спрямування вивчення первинних розладів при РДА — підвищеної сенсорної та емоційної чутливості (гіперстезії) при зниженій психічній активності та вторинних розладів — псевдокомпенсаторних аутостимуляторних утворень, як то: "афективна блокада"; розкачування, розхитування, кружляння; вокалізації; стереотипні мімічні та пантомімічні дії, вербальні, звукові повторення; агресія, самоа-гресія; усамітнення від оточуючих людей; аутистичне мовлення; симбіотична залежність від матері; відсутність ігрових мотивацій.
Організація корекції за кольоровим символом
Методично використовувати колір пропонується в залежності від преференцій актуального стану дитини до зони її найближчого розвитку, між якими знаходиться корекцій-но-виховний процес. Нашим дослідження експериментально встановлено, що використання кольорового символізму ефективно сприяє наступності в роботі між різними фахівцями, які працюють з дитиною та іншими батьками. Внаслідок мозаїчного, асинхронічного, спотвореного розвитку аутичної дитини необхідно систематично фіксувати динаміку розвитку функціональних систем, як передумов подолання парціальності психічних функцій.
Методика проста в використанні і полягає в тому, щоб на папері де фіксується стан психічних функцій встановити кольорову позначку в правому верхньому куті.
Червоний означає, про випереджаючий розвиток окремої психічної функції, наприклад, пам'яті. Можна зафіксувати у якій спосіб дитина запам'ятовує великий обсяг інформації, як він її використовує, з чим це пов'язано, і як це може вплинути на тенденцію корекції зі знаком "плюс", або навпаки, яку небезпеку несе передчасний розвиток мовленнєвої функції.
Зелений— основні напрямки подолання вад поведінки. Занотовуються корекційні технології.
Жовтий— Система прийомів на корекцію
мовленнєвої сфери.
Синій— система прийомів на корекцію стереотипій.
Коричневий— формування передумов соціальної інтеграції.
Білий— корекція інтелектуальної сфери аутичної дитини.
Оранжевий— корекційний розвиток здібностей дитини.
Рекомендація до виду корекції: К-1, К-2, К-3, К-4, К-5, де:
К-1 — систематизація аутистичних ознак за принципом „подолання тенденцій зі знаком „мінус", наприклад: не дивиться в очі, вокалізує, розкачується, стереотипні рухи руками.
К-2 — систематизація аутистичних ознак за принципом „подолання тенденцій зі знаком „плюс", наприклад: увага дитини зосереджена на предметі, як наслідок — використання предмета, як інструменту корекції; прив'язаність дитини до функції предмета — „вода тече з крану", як наслідок — використання води для формування знань про колір, величину, форму предмета.
К-3— розробка спеціального режиму побуту, навчання, виховання, спілкування, ігрової діяльності, праці, як засобів корекції.
К-4— програма для батьків з корекційного виховання дитини.
К-5— програма для інших людей, з якими, в залежності від вікового періоду, може взаємодіяти дитина (вчителі, вихователі інклюзивної освіти, тренери, сусіди, тощо).
К-6— створення спеціальної орієнтовної основи дій аутичної дитини в усіх сферах життя
К-7— формування передумов діяльності з урахуванням здібностей та здатностей аутичної дитини.
Прогноз: когнітивний (інтелектуальний) — діяльнісний, змістовний, особистісний (за В.М. Синьовим); мотиваційний—врахування установок дитини, інтересів, бажань;
Структура готовності дитини до наступного вікового етапу; розуміння ситуації; здібності, здатності; мовленнєвий; комунікативний; особливості почуттів; поведінка; соціальний.
Примітка: спочатку заповнюються дизонтогенетичні ознаки, а потім, властиві для віку онтогенетичні.
Особливості змісту корекційного виховання аутичних дітей
Одним із завдань розробки змісту корекційного виховання є створення спеціальних програм, які б відповідали віковим особливостям психічного розвитку дитини та забезпечували формування механізмів соціальної та психолого-педагогічної взаємодії дитини з оточуючим середовищем.
Структура розробленої нами програми ґрунтувалася на притаманній аутистичній симптоматиці особливості використання аутичною дитиною власного когнітивного (інтелектуального) ресурсу.
Згідно до теорії поетапного становлення розумових дій (П.Я. Гальперин) про те що розумові дії формуються від найпростішої зовнішньої розгорнутої форми до найскладнішої — до внутрішньої (про себе) невидимої, абстрагованої, символічної.
Так, аутичні діти сприймають пізнавальну інформацію з зовнішнього світу, відштовхуючись не від конкретних матеріальних предметів, їх базових зображень, наприклад , рослин, тварин, транспорту, меблів, іграшок, живих істот, тощо, а від їх інтеріоризованих парадигм, тобто вражень, відчуттів, страхів, агресій, радості, задоволення. Тобто, якщо сенсорне вивчення живих та неживих предметів їх ознак та властивостей дітьми, які розвиваються нормально починається з поєднання елементів, як то: м'ячик — круглий — маленький — червоний — гумовий — він котиться — підкидається — з ним можна грати в різні ігри — м'ячиків може бути декілька — м'ячики маленькі, середні, великі, різнокольорові — м'ячик це приємно, цікаво, безпечно, і це утворює системний зв'язок між дитиною та предметом, його функцією і роллю.
На відміну від норми, розумовий розвиток аутичної дитини відбувається від інтеріоризованих форм таким чином: м'ячик — він безпечний, м'який, лагідний.
У випадку, коли дитина не потрапляє до спеціально створених умов корекційного виховання, розвиток її інтелекту обмежується схемою: предмет, або явище — враження, відчуття, страхи і задоволення від ним. Самостійно дитина з аутистичними порушеннями немотивована бажанням дізнатися про предмети, явища, саме життя більше. Отже, пізнавальна діяльність аутичної дитини набуває ознак „спотворення" внаслідок зупинення екстеріоризації внутрішньої розумової дії, тим самим ускладнюючи процес її навчання та виховання.
Виходячи з означеного вище, необхідно при розробці корекційних психолого-педаго-гічних програм розвитку аутичних дітей враховувати наступне:
-предмети, явища до яких дитина демонструю зацікавленість
-особливості сприймання дитиною цих предметів, явищ, процесів тощо
-особливості використання предметів,або дій з ними
-роль предметів в комунікативних процесах
-особливості функціонального використання тих чи інших предметів
-роль предметів в мовленнєвих процесах
-значення предметів, з якими діє дитина для її соціальної інтеграції
-роль предметів в регуляції дитиною своєї поведінки
-особливості самоконтролю поведінки та діяльності дитини
-функціональний потенціал предметів
-роль оточуючого середовища в негативних та позитивних проявах дитини.
Comments