Універсальність феномена аутизму в психопатології дитячого віку обумовлена особливостями онтогенезу нервової системи індивідуального розвитку дитини з урахуванням генетичних факторів та впливу оточуючого середовища.
Сучасні підходи до розуміння дитячого аутизму характеризуються відповідними епідеміологічними дослідженнями, результати яких свідчать про особливу значущість проблеми в аспекті питань діагностики та класифікації аутистичних розладів. Дискусійним залишається питання відносно нозологічної групи, і особливо, подібності аутизму до дитячого шизофренічного психозу.
Світовою діагностичною практикою підтверджена клінічна та біологічна гетерогенність синдрома раннього дитячого аутизму та відокремлення його форми від шизофренії та синдрому Ретта. На думку В.М. Башиної та О.С. Тіганова, питання етнології аутизму неможливо розглядати в дитинстві, тому що причини розвитку його форм надзвичайно різні - від хромосомних до психогенних. Разом з тим, наявність такого психопатологічного радикалу в групі психічних порушень, як аутизм, робить необхідним пошук їх загальних патогенетичних ділянок.
В усіх диференціальних групах аутистичні порушення проявляються спектром схожих ознак, у зв'язку з чим можна говорити про нозологічну універсальність феномена аутизму в дитячому віці.
Значним досягненням стала уніфікація діагностичних критеріїв аутизму. Залишається проблемним питання назва опитувальників та їх спрямування на прогностичний напрям корекційно-педагогічної допомоги.
В діагностиці аутизму однією з проблем є те, що діагноз не можна поставити швидко, обстеження потребує декілька годин. Так, розроблено декілька опитувальників, результати яких створюють основу для подальшої корекційної психопедагогічної допомоги. В світовій практиці існують опитувальники з метою виявлення порушень спілкування, поведінки та рівня розвитку (УЛпсІ, 1996), опитувальник для діагностики соціальних хвороб та порушень здатностей до спілкування (Ш5СО) і саме цей останній опитувальник пропонується до використання. При визначенні найбільш очевидних випадків аутистичних порушень застосовується більш коротке опитування за шкалою визначення глибини аутизму у дітей (Могсііп ес. аі, 1998).
Як відомо, у західних психологічних традиціях використовується великий діагностичний інструментарій, який дозволяє визначити рівень соціально-побутової адаптації дітей з різними порушеннями психічного розвитку, в тому числі, для дітей із РДА і подібними порушеннями спілкування.
Опитувальники, спрямовані на визначення рівня розвитку соціально-побутової поведінки, існують і в Росії («Методи діагностики нервово-психічного розвитку дітей раннього віку», Г.В. Пантюхіна, К.Л. Печора. Є.Л. Фрухт, 1996; діагностична карта для визначення розвитку навичок соціальної компетенції вихованців притулку, Т.И. Шульга, Л.Я. Оліференко, 1997). Разом з тим, зведені дані про соціально-побутові навички збираються в рамках діагностики загального нервово-психічного розвитку. Опитувальників, розроблених спеціально для дітей з раннім дитячим аутизмом і подібними проблемами, у нас в Україні дотепер не існує.
У керівництві «Методи діагностики нервово-психічного розвитку дітей раннього віку» (Г.В. Пантюхіна, К.Л. Печора. Є.Л. Фрухт, 1996) діти тестуються за такими показниками, як сенсорний розвиток, емоції і соціальне поводження, гра і дії з предметами, конструктивна діяльність, розуміння мови, активне мовлення, навички. Даний опитувальник дозволяє отримати загальне уявлення про рівень розвитку основних поведінкових характеристик і навичок і дає діагностичний, визначальний ступінь зрілості дитини раннього віку. Проте він представляє окремі можливості для характеристики соціально-побутового стану дітей старшого віку (відповідно до яких, приходять до фахівця аутичні діти) і не дає підстави скласти докладну програму їхнього корекційного навчання.
Більш повний (хоча і недостатній) обсяг інформації про рівень розвитку соціально-побутових навичок у дітей з раннім дитячим аутизмом можна одержати за допомогою діагностичної карти для визначення навичок соціальної компетенції вихованців притулку (Т.І. Шульга, Л.Я. Оліференко, 1997). Деяка подібність проблем може бути зв'язана з порушеннями емоційного розвитку дітей-сиріт і безпритульних дітей у силу їхніх соціальних депривацій. Оцінюється соціальна пристосованість як на операційному рівні (уміння попросити передати те, чого самому не дістати, подякувати, сідати на своє місце, звернутися по допомогу і т.д.). так і на
рівні планування й емоційно-особистісної оцінки події (можливість правильно реагувати на зауваження, терп ляче відноситись до того, що не подобається, уміти до мовлятись один з одним, починати гру за власною ініціативою і т.д.).
Концепція аутизму і, відповідно, діагностичні критерії захворювання продовжують розвиватися. Так, один із компонентів першого визначення тріади симптомів (\УіпсІ) обмежене уявлення був переоцінений, і існуюче його визначення - обмежене, яке повторюється. Стереотипна поведінка тепер не вважається точним критерієм (Тап§паи, 1988) і, на думку Т.Р. Вегпеу (2006), вилучення цього критерію призведе до того, що аутизм будуть визначати тільки на підставі порушень спілкування з оточуючими, і може статися, що він втратит диференціацію від асоціальних особистісних порушень.
Відтоді як поняття аутизму було введено в 1943 році Лео Каннером, а в 1971 - відокремлено від шизофренії Колвіном, в 1994 - відбулася уніфікація діагностичних критеріїв в останньому виданні Міжнародної класифікації хвороб (КЮ-10; \УогИ НеаІЙі Ог^апізайоп, 1992) та керівництві з діагностичних захворювань (Б5М-IV; Атегісап РзусЬіаІгіс Азсіайоп, 1994).
В подальшому була доведена генетична природа аутизму (Кшіег, 1998), який зайняв в психіатрії теж місце, що і шизофренія у відношенні як важкості, так і принципів постановки діагнозу. Близько 80% хворих на аутизм мають значні проблеми в навчанні (розумову відсталість). З другого боку, серед людей з розумовою відсталістю аутизм також дуже поширюється (ВЬаштіік еі аі, 1997), при цьому повний варіант захворювання має місце у 17%, а у людей з ІО^ менше 50 його частота досягає 27% (БеЬ & Ргазасі, 1994). Це вказує на нейтральне значення аутизму в психіатрії розумової відсталості, при якій його виявлення часто дозволяє пояснити порушення, які є у дитини.
Не дивлячись на існування доказів того, що частота класичного аутизму не міняється (РотЬоппе еі аі, 1997), спостерігається поширення окремих форм захворювання - результат різних факторів: від іміграції (Агуісіззоп єі. аі., 1997) до вакцинації проти кіру, свинки і краснухи (\Уакейе1с1 еІ аі, 1998). Ці передбачення важко перевірити, так як критерії, що змінюються, і підвищена пересторога по відношенню до легких варіантів захворювання не дають можливість встановленню певних діагностичних рамок. Це особливо важко в окремих групах, наприклад, у дітей, в яких виражені порушення навчання приховуються і починаються симулювати аутизм. І
Виникає питання: чому такі розбіжності в епідеміологічних дослідженнях і чи правильно були проведені діагностичні заходи відповідно до диференціали них показників аутизму як окремого розладу, описаного! Лео Каннером? Спочатку в 1943 році вчений пов'язуваи аутистичні розлади з порушенням адекватної-» контакту дитини з оточуючим світом, пім ніше (1944- 1974рр.) вважав, що ранній дитячий аутизм належить до психічних порушень шизофренічного спектру. Російська наукова психіатрична школа, спрямована на вивчення аутистичних розладів категорично не погоджувалася з останніми каннерівськими дефініціями і розробляла методики диференціації аутизму від шизофренії, з одного боку, і розумової відсталості з іншого (В.М.Башина, М.Ш. Вроно, Г.Є. Зеленська, Д.М. Ісаев, В.Є. Каган, С.С. Мухін, Г.М. Пивоварова та інші).
Таблиця 7 Епідеміологія дитячого аутизму
п/п
Розиовсюдженість дитячого аутизму
Вихідні дані
І.
4-5 на 10000 дітей
V. Ьокег, 1966
2.
0,7-21,1 на 10000 дітей
Ь. Шп%, 1976
3.
5,0 на 10000 дітей
Р. Уоіктап, А.Юіп, 2000
4.
56 до 10000 дітей
група співавторів Аиіїзт, КезеагсЬ Кеуіет Ітегпаїіопаї, 2000
5
від 12 на 10000 дітей
Синдром Кен 1993-2000
6
від 50 на 10000 до 100
на 10000
СЬ. СіІІЬег^, 2004
Синдром Азрег§ег був виділений як потенціально зідмінний від аутизму. Його спочатку визначали як наявність обміркованого мовлення, нормальних здібностей і, одночасно, патологічної невпевненості, але МКБ-10 в 1992 році закріпила даний діагноз за тими особами, у кого не було ранньої затримки мовлення. Питання про те, чи дійсно ці два порушення є різними, чи знаходяться на різних полюсах однієї патології, залишається дискусійним. Зібрати достатню кількість дітей, показники психічного розвитку яких співпадають з но-зими критеріями, враховуючи і вік, і розумові здібності, досить важко, проте ті дослідники, які отримали оезультати диференціальної діагностики, вважають, що існують відмінності в рівні здібностей, інтересах і, можливо, ступені патологічної розсіяності у хворих аутиз-мом (Л. Каннера) і синдромом Д. Аспергера (Ки§1ег, 1993). Такі харатеристики, як порушення руху, були малоінформативні (СЬагіисІсІіп & Вииег,1998), в той час як перспективними були такі показники, як здатність до розуміння гумору.
Далекі від вирішення питання про диференціації аутизму і шизофренії, особливо, якщо остання, розвиваючись у дітей (КезЬауап, 1997), проявлялась симптомами, багато з яких характерні і для аутизму. Крім того, поява психотичних симптомів може бути тимчасова -як ознаки адаптації чи відображення абстрактного і конкретного мислення або соціальну дезадапто-ваність, характерну для аутизму.
Довготривале спостереження за хворими аутиз-мом показує відсутність певного зв'язку цього захворювання з шизофренією (Уоіктак & СоЬеп, 1991). В той самий час фактором, який затримував кінцеве судження по данному питанню, є комплексний характер обох захворювань, який нерідко проявляється в менш вираженій формі у родичів хворих. ~ЧЯо\їі і співав. (1995) виявили шизоїдне захворювання у 2% дітей, які приходили в дитячу психіатричну клініку, при чому подальше обстеження показало, що це синдром Азрегдег. Близько 5% з обстежуваних дітей до 27 років страждали на шизофренію, що в 12 разів перебільшує середні показники. Встановлення зв'язку між шизоїдними захворювання-
ми, шизоїдними особистими порушеннями і шизофренією показують важкість розмежування препсихотичної шизофренії та аутизму (\Уагкіпз е£ аі, 1988; АУоІгГ, 1995). Інші порушення, такі як кататонія і звичайна шизофренія, можуть ще важче інтерпретуватися: чи є вони варіантами шизофренії, або являють собою пізно виник-ший аутизм? Хоч при встановленні діагнозу необхідно враховувати вік, коли з'явилось захворювання, його перебіг, ймовірно, що це питання буде вирішено тільки після отримання результатів досліджень генетичних особливостей аутизму і шизофренії.
Існує ризик того, що діагноз «аутизм» буде поширений на всіх, чия дивна і неспокійна поведінка не відповідає критеріям інших захворювань, що може девальвувати подібний діагноз. По тій же причині не варто забувати про можливості існування других груп симптомів. Мє\узоп визначив групу осіб з синдромом патологічного відхилення від вимог. Діти в цій групі мали середні проблеми в навчанні і високу соціальну активність, при цьому багато їх особливостей могли бути трактовані в сторону аутизму (Кешзоп & Маге-сЬаІ., 1998). Синдром патологічного відхилення від вимог є довготривалим захворюванням, яке зберігається з віком і важко піддається корекції.
Епілепсія відмічається у 30% хворих аутизмом і може робити тяжчим протікання захворювання. Існує достатня кількість даних, які вказують нате, що епілепсія може імітувати чи викликати аутизм. Наприклад, зміна поведінки, відповідна до аутичної, може мати місце при синдромі Ьапсіаи - КІегГпег (набута епіліптич-на дисплазія), при якій припадки можуть бути відсутні в 30% випадків, а діагноз епілепсії встановлюють за даними електроенцефалограмі (ЕЕГ).
Дані про клінічне протікання захворювання: у яких дітей аутизм має місце з моменту народження, у кого з раннього дитинства, як швидко він розвивається, які функції порушуються (таблиця 2). Особливо важливо встановити, як часто має місце явна аутистична регресія. Ці дані потрібно співставити з результатами лікування, так як необхідно знати, в яких дітей може наступити покращення (особливо незабаром після початку захворювання). Рання ремісія може говорити про те, що або вони не попали до психіатру і їм не був поставлений діагноз "аутизм". Іншим міг бути встановлений діагноз порушення психічних процесів, неоднозначної групи розладів, не маючих певних діагностичних критеріїв ( Моигісізеп еі аі, 1999). Ранньому виявленню захворювання спрямований Опитувальник з атуизму у маленьких дітей (СНАТ) (Вагоп - СоЬеп ес аі, 1992). Цей опитувальник може виявитись дуже ефективним в виявленні аутизму на рівні первинної ділянки при наданні медичної допомоги, але в той же час він недостатньо вірогідний при застосуванні у дітей перших двох років життя.
Сучасні погляди вчених на проблему діагностики аутизму визначаються відходом від каннерівських дифініцій аутизм)'' як-то: якісне порушення соціальної інтеграції, комунікації та поведінки і вважаються сьогодні лише описовими термінами, які не пояснюють етнології. В таблиці №2 представлені діагностичні маркери патопсихологічних та психологічних ознак, які ми відносимо до більш точного, повного вірогідного поняття та нового визначення «спектр аутистич-них порушень», розуміючи аутистичні порушення як компоненти нормально розвинутої психічної структури дитини, так і дизонтогенетичної спотвореності.
Табличні дані можуть бути використані в процесі діагностики та з метою визначення стратегії корекцій-но-педагогічної роботи з аутичними дітьми.
На основі аналізу психопатотологічної структури аутизму як первазивного (всеохоплюючого) психічну сферу порушення нами обраний коморбідний підхід до розробки критерієв оптимістичного психолого-педагогічного прогнозу можливостей корекції цієї сфери корекційно-педагогічними засобами. Аутизм - це поліморфна природа розладів, де поряд з спектром аутичних порушень, які позначаються дезінтеграцією, асинхронією компонентів психічного розвитку, затриманим дизонтогенезом та патопсихологічною симптоматикою. Діагностичними маркерами аутизму є порушення інтелекту, спілкування, діяльності та поведінки. Разом з тим, мультидисциплінарна діагностика та оцінка розвитку аутичної дитини має сприяти створенню програм якісної освіти, яка потрібна конкретній дитині.
Comments